Ez egy hosszabb de talán hasznos poszt lesz.
Még egy kicsit olvasgattam. Szóval három dolog van (I.-III.), ami szétválik, hogy aztán odébb újra összetalálkozva megkeserítse a hajóépítő életét (álmait).
I. Vannak az "úszó létesítmények" amiket vagy nyilvántartásba kell venni vagy nem, az alábbiak szerint:
7. § (1) Az úszólétesítményt - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - nyilvántartásba kell venni.
(2) Nem kell nyilvántartásba venni:
a) * a csónakot, [a csónak ismérveit alább részletezem]
b) a nem gépi hajtású vízi sporteszközt,
c) a gépnélküli kishajót,
kivéve a vitorlás kishajót, [FIGYELEM EZ ITT A KIVÉTEL KIVÉTELE]

d) a lakótéri felépítmény nélküli, 25 m2-nél kisebb fedélzeti területű úszóművet,
e) az egyéb úszólétesítményt.
8. § (1) A nyilvántartásba vételre kötelezett úszólétesítményeket a hajózási hatóság az úszólétesítmény fajtájának Megfelelően:
a) tengeri nagyhajó,
b) belvízi nagyhajó,
c) kishajó [ez itt gondolom a géppel hajtott verzió]
...stb.
Tehát ha van egy kishajód ami nem vitorlával hajtott (konkrétan evezővel vagy semmivel hajtott), akkor azt nem kell nyilvántartásba venni (gondolom ezért használnak a horgászok előszeretettel vitorlás testet árboc nélkül, hiszen ott a hajó a kabinnal de mégsem vitorlás, tehát nem kell lajstromoztatni.
II. Amit a csónakról tudni kell a 2000. évi XLII. törvény 87. § (3) alapján:
3. * csónak: a hajónak, kompnak, vízi sporteszköznek nem minősülő
a) emberi erővel hajtott, felépítménnyel nem rendelkező vízijármű, amelynek testhossza nem haladja meg a kishajóra megállapított mértéket,
b) * szélerővel vagy gépi berendezéssel hajtott vízijármű, amelynek hossza a 7 métert, névleges vitorlafelülete a 10 m2-t nem éri el, vagy motorteljesítménye legfeljebb 7,5 kW, ide nem értve az építése, berendezése és felszerelése alapján vízen való közlekedésre nem szolgáló úszóeszközt;
Na itt van a buktató a kabinos vitorlás esetén, hogy felépítménnyel nem rendelkező. Itt azért van egy halvány kérdőjel, mert az "a" pont szerint ugyan felépítmény nélküli, de a "b" pontban a szélerővel hajtott-nál nem említi a felépítmény nélküliséget.
III. a csónak vezetője:
Csónakot, nyilvántartásba vételre nem kötelezett vízi sporteszközt és gépi, illetve vitorlahajtás nélküli kishajót, ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – a 2. és 3. bekezdésben foglalt kivétellel – az vezethet, aki
a 14. – gépi hajtású vízi jármű esetén 17. – életévét betöltötte
úszni tud,
a vezetésben kellő gyakorlattal rendelkezik,
ismeri a Szabályzat rendelkezéseit és az igénybe vett vízterület sajátosságait.
Tehát, ha van egy vízi eszközöm, ami max 7m hosszú, 10 nm a vitorlája és max 10 LE-s (7,4 kw) motorja van az csónak ("akárki láthassa"). Ezt nem kel lajstromoztatni és nyugodtan vezethetem, mivel már betöltöttem a 14-et (többször is)- hurrá!
Ha ennek lenne egy felépítménye, az már nem csónak, hanem kishajó. Ha ezt meg akarom mozgatni, akkor vagy evezővel teszem, vagy sehogy (így lesz "gép nélküli kishajó"). Ettől függetlenül vezethetem jogosítvány nélkül - ha még van kedvem .
Azonban ha mégis géppel vagy széllel szeretném mozgatni, akkor viszont lajstromoztatni kell (mert az már a kivétel kivétele).
Szóval valamit ki kell találni, mert a kislányom megrendelte a hajót "...de olyat aminek van szobája"